Uniforme en eenduidige aanpak voor kennisopbouw werktuigkundigen RWE Eemshavencentrale.
In 2015 nam RWE de Eemshavencentrale in bedrijf: de grootste en een van de nieuwste kolen- en inmiddels ook biomassacentrales van Nederland. In de volledige nieuwe organisatie met een relatief jonge bezetting was en is er veel aandacht voor opleiding. Er moest een uniforme aanpak komen voor kennisopbouw van de werktuigkundigen. Met één belangrijke voorwaarde: leren moest op de werkvloer plaatsvinden en niet in een klasje. Toenmalig plant manager Taco Douma: “Vandaag de dag bevat een centrale veel computertechniek en elektronica. Maar dat wat je op het scherm ziet, is slechts een visualisatie van wat er een paar meter verderop in de installatie in het echt gebeurt. Om de energiereus te kunnen bedienen, moet je kennis hebben van de hoofdprocessen in de installatie”
Een mooi vraagstuk voor het toenmalige team van de USG Engineering Academy. Samen de klant gingen we op zoek naar een werkwijze die past bij deze organisatie en dit vraagstuk. Omdat de meeste werktuigkundigen wel bekend zijn met het fenomeen takenboek, was dat ons uitgangspunt. Voortbordurend hierop ontstond het idee voor een ‘takenboek plus’ in de vorm van een magazine. We willen dat de werktuigkundigen letterlijk met het magazine onder de arm de centrale ingaan. Voordat ze dat doen, geven we ze voorkennis mee in de vorm van korte e-courses.
Een totaalconcept was geboren: zes leerdomeinen, elk bestaande uit een e-course om de voorkennis te triggeren en een magazine met kennisartikelen, informatieve artikelen en opdrachten, aangevuld met augmented reality waarmee de centrale tot leven komt.
De klas uit, de centrale in
Het leerconcept dat als basis diende voor de inwerkpakketten is gebaseerd op werkplekleren. Het makkelijkste is natuurlijk lekker consumeren in de klas, maar ik ben ervan overtuigd dat ‘zelf doen’ de mooiste succeservaringen oplevert. Dat betekent dat je als lerende de installatie ingaat en dus continu leert vanuit de échte situatie, met alle toeters en bellen eromheen. Denk aan uitdagingen zoals te weinig tijd, gebrekkige informatie en invloeden van buitenaf. Verstoringen binnen het leerproces die je normaal gesproken in de klas juist weghaalt, heb je er nu wel bij.
Eén van de modellen die wij hebben toegepast in het leerconcept is het 4C/ID-model, oftewel het vier componenten instructiemodel, van Merriënboer & Kirschner. Dit model gaat uit van leren vanuit een complexe situatie. Natuurlijk structureren we dit proces wel: het is nooit de bedoeling om mensen in het diepe te gooien en dan maar te hopen dat ze bovenkomen. We geven sturing en bieden de leerstof gefaseerd aan.
In de opbouw is rekening gehouden met wat de lerende in elke fase nodig heeft. In het begin van zijn leertraject krijgt hij opdrachten met een lage complexiteit en veel ondersteuning. Komt hij verder in het traject verandert de verhouding: de complexiteit neemt toe en er is minder ondersteuning.
Een ander kenmerk van deze leeroplossing is dat we werken volgens het just in time-principe: we bieden informatie aan op het moment dat de lerende er daadwerkelijk iets aan heeft. Bijvoorbeeld met behulp van augmented reality. Via Zappar scant de lerende een code en de juiste informatie verschijnt.
Zes leerdomeinen
RWE stond open voor nieuwe manieren van leren en werken. Zonder dat ze precies wisten wat ze zouden krijgen – we ontwikkelden ‘agile’ – zijn ze er vol ingegaan. En met succes, want op 1 november mocht ik het zesde en laatste magazine uit de reeks overhandigen aan Eric-Jan Vaes, Manager Operations. Samen beslaan ze alle belangrijke componenten en systemen in de centrale. De set is nu compleet, maar al direct na het verschijnen van het eerste inwerkpakket zijn de werktuigkundigen al gestart met hun traject. Zodra er een nieuwe medewerker start in de centrale, gaat hij aan de slag met het eerste boekje. RWE ziet het kennisniveau van de werktuigkundigen groeien. “Bij operations is kennis cruciaal. Onze jonge mensen kunnen dankzij de inwerkpakketten direct op hoog niveau starten”, benadrukt Eric-Jan.
Waarom het werkt
Wat maakt dit concept nu zo geslaagd? We hebben goed geluisterd naar de klant. Het werken met een takenboek zit in het DNA van de doelgroep. En ook tijdens het ontwikkelen hebben we steeds de werktuigkundigen meegenomen. Vooral in het begin heeft dat veel informatie opgeleverd. We hebben regelmatig proefballonnetjes opgelaten: is het te moeilijk, te makkelijk, leuk of juist niet? Daar kom je pas achter door met elkaar te ontwikkelen. Doordat we de ruimte hebben gekregen en genomen om dingen uit te proberen en te spelen, staat het inwerktraject nu als een huis.
Eric-Jan Vaes beaamt dit: “Als nieuwe werktuigkundige in onze centrale krijg je met dit inwerktraject de kans om in een paar maanden tijd een heel goede basis te leggen. In onze business kun je niet zonder die basis. Je hebt kennis nodig om mee te kunnen doen, te groeien, en om iets te kunnen betekenen voor je collega’s en het bedrijf.”
Toen wij 3 jaar geleden onze wensen voor wat betreft het leren op de werkvloer met Bas besproken had hij een duidelijke visie. De visie hield in dat leren leuk moet zijn en aansluiten bij de gebruiker. Uiteindelijk hebben we samen gekozen voor een combinatie van e-learning en magazine. Deze combinatie spreekt de doelgroep erg aan en men is zeer enthousiast over deze moderne manier van leren. Afgelopen maand is het project na drie jaar afgesloten. De visie van Bas is waarheid geworden. Mede door zijn technische achtergrond aangevuld met didactische kennis, doorzettingsvermogen en prettige persoonlijkheid weet hij mensen te binden en de wensen van de klant om te zetten in een hoogwaardig product.
Jan Geurtsen, projectleider RWE-inwerkpakketten
Ben je ook op zoek naar een leeroplossing op maat voor jouw (technische) organisatie? neem contact op!